Vad är SEO?
SEO är en förkortning av Search Engine Optimization, sökmotoroptimering. SEO handlar om att göra innehållet på din webbplats mer synligt i sökmotorerna. Nu för tiden är det Google som dominerar bland dessa.
Det finns två grundläggande begrepp inom SEO:
- On-page SEO: Arbete på hemsidan för att förbättra rankingen.
- Off-page SEO: Arbete bortom själva hemsidan för att förbättra rankingen.
On-page SEO
On-page SEO handlar om allt som ligger på din webbsajt. Detta kallas ibland även för on-site SEO. On-page SEO är det första du behöver titta på för att förstå hur du kan förbättra din hemsidas ranking i Google och andra sökmotorer.
Några exempel på vad on-page SEO är:
- Texter: Välskrivna texter som innehåller relevant information för besökarna.
- Rubriker: Användande av rubriker, t.ex. H1, H2 och H3.
- Nyckelord: Användande av nyckelord i texter och rubriker.
- Internlänkning: Bind ihop innehållet på webbsidan för att hjälpa sökmotorerna att förstå strukturen.
- Meta descriptions: Öka CTR med välskrivna meta descriptions.
- Hastighet: Snabba sajter rankar bättre.
- Mobilversion: Sökmotorerna förväntar sig mobilanpassade webbsidor.
Dessa är bara några exempel på vad du kan göra på webbplatsen för att förbättra rankingen. Läs mer i vår artikel om on-page SEO.
Off-page SEO
Allt som du gör för att förbättra rankingen utan att ändra något på själva hemsidan kallas för off-page SEO. Detta handlar i grund och botten om att öka webbsajtens rykte bland sökmotorer och användare.
Länkar är det mest centrala i off-page SEO. En webbplats med många länkar av hög kvalitet rankar bättre än andra webbplatser, allt annat lika. Idén med länkar är att webbsajter som är intressanta att besöka också får många länkar, alltså borde de rankas bättre.
Off-page SEO kan även handla om marknadsföring i sociala medier, byggande av webbsajtens varumärke och lobbying med influencers. Läs mer i vår artikel om off-page SEO.
Fyra steg för en bättre ranking
SEO kan innebära mycket. Ska vi hårdra det finns det fyra steg för att få en webbsida att ranka bättre i Google och andra sökmotorer.
1. Teknisk SEO
Se till att allt det tekniska på hemsidan är perfekt. Hit hör bland annat att:
- Rätta till fel i koden
- Fixa trasiga länkar (externa och interna)
- Lägga in SSL-certifikat
- Se till så att laddningstiden är snabb
- Sätta upp en XML sitemap
- Fixa robots.txt
För att få reda på eventuella fel på hemsidan kan du göra en site audit med något av SEO-verktygen på marknaden.
2. Skapa bra innehåll
Skriv texter som är bättre än allt annat som finns inom samma ämne på nätet. Google gillar långa, välskrivna och välstrukturerade texter.
Du kan skapa innehåll genom att använda ett verktyg för att göra keyword research. Då får du reda på vilka sökord och söktermer som är vanligast inom artikelns ämnesområde. Du kan även se hur stor konkurrensen är.
Med hjälp av ett verktyg för keyword research kan du hitta "lågt hängande frukt" för att hitta ämnen med OK sökvolym men låg konkurrens där du har stor chans att ranka snabbare.
3. Bygg länkar
Varje webbsida kommer förr eller senare att behöva länkar. Konkurrensen på nätet gör att det är svårt att ranka om hemsidan inte har några länkar från andra webbsidor.
De flesta SEO-verktyg på marknaden har funktioner för att identifiera möjligheter inom länkbygge. Det handlar bland annat om att hitta sajter som har hög auktoritet och har relevant innehåll.
Det finns många sätt att bygga länkar på, t.ex.:
- Gästinlägg
- Länkbyte
- Köpa länkar
- Satellitsidor
- Länkkataloger
Alla metoder är inte lika effektiva. Att bygga länkar på konstgjord väg kan vara riskfyllt eftersom det bryter mot Googles riktlinjer.
4. Dokumentera framgången med en rank tracker
Med hjälp av en rank tracker kan du sedan följa hur utvecklingen sker i Serpen. Du lägger in ett antal nyckelord och sökfraser och kan sedan se hur de utvecklas i förhållande till konkurrenterna över tid.
Det finns rank trackers både som är separata verktyg och som del av större SEO-paket.
Google dominerar
När vi talar om sökmotoroptimering är det nästan synonymt med att optimera för att få bra ranking i Google. Denna sökmotor har nämligen hela 91,54 % av marknaden för sökmotorer.
Det är inte utan anledning som ordet "googla" tagit sig in i Svenska Akademins ordlista:
"googla [go`gla] verb ~de ~t • söka på nätet med hjälp av Google el. annan sök¬motor"
Samtidigt får vi inte glömma de övriga 9 procentenheterna som består av andra sökmotorer. SEO handlar om att göra innehåll tillgängligt för din målgrupp genom sökmotorranking, oavsett sökmotor.
Tittar vi på topp-5 av sökmotorerna ser fördelningen ut så här:
Sökmotor
|
Marknadsandel
|
Kommentar
|
Google
|
91,54%
|
Ägs av Alphabet som även bl.a. skapat Gmail och äger YouTube.
|
Bing
|
2,44%
|
Microsofts sökmotor.
|
Yahoo
|
1,64%
|
Till en början en länkkatalog. Idag är det en vanlig sökmotor.
|
Baidu
|
1,08%
|
Kinesisk sökmotor.
|
Yandex
|
0,54%
|
Rysk sökmotor.
|
Googles algoritmer
Under huven på Google finns en så kallad algoritm. Det är en kod som bestämmer hur alla webbsidor på nätet ska ranka. Faktorer på hemsidan (on-page) och på andra ställen på nätet (off-page) avgör hur sajten ska ranka på olika söktermer i förhållande till andra webbplatser.
Algoritmen är hemlig. Ingen vet exakt vad den innehåller. Det sägs att det finns över 200 rankingfaktorer.
Målet för Google är att resultaten ska matcha användarnas avsikt så bra som möjligt. Därför uppdateras algoritmen ständigt. Både en och en annan webbplatsägare har upplevt att den SEO de gjorde för ett tag sedan nu blivit värdelös. Det har blivit allt svårare att manipulera sig fram till en bra ranking.
Störst skillnad blir det i samband med att Google rullar ut stora uppdateringar. Här är några av de mest kända algoritmuppdateringarna:
- Panda (2011): Webbplatser med tunt innehåll och sidor med låg kvalitet kan inte längre ranka bra. Google Panda uppdaterades i flera omgångar under året.
- Penguin (2012): Högre krav på inkommande länkar och ankartexter. För många nyckelord på en och samma sida blev skadligt för rankingen.
- Hummingbird (2013): Google får bättre förståelse för användarnas egentliga avsikter med sina sökfraser.
- Pigeon (2014): Lokala sökningar får större betydelse. T.ex. sökfrasen "SEO Stockholm" får Google att förstå att användaren söker efter SEO-agenturer i Stockholmsområdet.
- Fred (2017): Straffar webbplatser som sätter vinstintressen främst på bekostnad av användarupplevelsen. Ingen vet dock exakt hur Fred fungerar.
- Medic (2018): Strängare krav på hälsosajter och finanssajter. Motivet var att information om hälsa och finanser påverkar många människors liv och därför måste vara av hög kvalitet.
- BERT (2019): Google blir bättre på att förstå komplicerade sökfraser.
Dessa ständiga uppdateringar av sökmotorns algoritmer visar oss at SEO aldrig är konstant. Det är ett långsiktigt projekt där du ständigt måste arbeta för att ligga på framkant.
White hat, black hat och grey hat SEO
- White hat SEO: Du följer Google Webmaster Guidelines till 100 %. Du spelar efter Googles regler.
- Black hat SEO: Följer inte riktlinjerna. T.ex. köper black hat SEO:s ofta mängder med länkar. Riskerar bestraffning från Google om det upptäcks.
- Grey hat SEO: Följer riktlinjerna för det mesta men ser mellan fingrarna i vissa frågor. Gör du någon form av länkbygge är du grey hat. Troligtvis hamnar de flesta som jobbar med SEO i denna kategori.
Skillnad mellan SEO och SEM
Många av de SEO-verktyg som finns på marknaden har även stöd för SEM – Search Engine Marketing. SEM innebär att använda sig av annonser, t.ex. Google Ads eller Bing Ads för att synas bland sökresultaten.
Den främsta skillnaden mellan SEO och SEM är att SEM kostar pengar per klick så länge som annonsen ligger uppe. När du stänger av annonsen syns du inte längre bland sökresultaten.
Att lägga resurser på SEO är en långsiktig satsning. Om du räknar ut kostnaden per klick för dina organiska sökresultat kommer de ofta att bli mycket lägre än motsvarande trafik via SEM.
Många gånger kan det dock vara effektivt att kombinera SEO med SEM. De är två mycket bra verktyg i din digitala marknadsföring.