Searchmetrics

Searchmetrics är en programsvit för digital marknadsföring. Utgångspunkten är att ge dig ett verktyg så att du kan nå ut till dina prospekt med rätt budskap. Searchmetrics kan hjälpa dig att få insikt i hur dina nuvarande (och förhoppningsvis framtida) kunder använder nätet.

Till Searchmetrics

Varför Searchmetrics?

Med hjälp av Searchmetrics slipper du gissa vilken strategi som fungerar på nätet. Du får svart på vitt vad som är effektiv marknadsföring inom din bransch.

Konkret innebär det att du får en verktygssats med följande redskap:

  • Research Cloud: Ett sätt att utforska nuvarande webbsidor och söktermer. Kan hjälpa dig att brainstorma och få idéer för nya eller nuvarande webbprojekt.
  • Content Experience: Hjälper dig att skapa content för din webbplats. Slå dina konkurrenter med överlägset content.
  • Search Experience: En ranktracker för över 130 länder.
  • Site Experience: Verktyg för teknisk SEO, site audit.

Searchmetrics är en extremt kraftfull programsvit för dig som behöver en av de bästa SEO-verktygen på marknaden.

Searchmetrics
Rank tracking

Rank trackern i Searchmetrics kallas för Search Experience. Det är en ranktracker som innehåller många användbara funktioner.

Content

Searchmetrics program Research Cloud (som går att köpa separat) innehåller vissa verktyg för att identifiera content-idéer.

Länkbygge

Med Searchmetrics kan du analysera länkar som pekar mot din webbplats och bedöma deras styrka.

Site audit

Searchmetrics har en inbyggd site audit-funktion.

Extra funktioner

Det finns ett antal extrafunktioner i Searchmetrics som är användbara för dig som jobbar med digital marknadsföring.

Stöd för SEO-agenturer

Searchmetrics har stöd för white label-rapportering.

Pris: Proffsprogram som kräver offert

Searchmetrics är en programsvit där den del som kallas för Research Cloud går att beställa separat från övriga program.

Det finns tre olika paket. Det som skiljer dem åt är:

  • Antalet länder som du kan analysera
  • Antalet användare
  • Hur lång historiken är
  • Export av data ingår i priset eller kostar extra
  • Vill du bara ha Research Cloud eller samtliga komponenter i programsviten?

89

Research Cloud National

För komplett prisjämförelse klicka nedan för att komma till Searchmetrics hemsida.

Till Searchmetrics

159

Research Cloud Int.

För komplett prisjämförelse klicka nedan för att komma till Searchmetrics hemsida.

Till Searchmetrics

Offert

Suite (3 Versions)

För komplett prisjämförelse klicka nedan för att komma till Searchmetrics hemsida.

Till Searchmetrics

Rank tracking: Upptäck möjligheter i serpen

Rank trackern i Searchmetrics kallas för Search Experience. Det är en ranktracker som innehåller flera användbara funktioner, bland annat:

  • Följ rankingen för alla dina viktiga nyckelord. Sortera efter plats, typ av enhet, sökmotor, typ av resultat med mera. Data finns för över 130 länder.
  • Keyword tagging så att du kan skilja på olika kategorier av nyckelord, till exempel baserat på region eller marknadssegment.
  • Undersöka om din webbplats är optimerad för din målgrupp och vad de söker efter.
  • Upptäck nya möjligheter i serpen. Du kan till exempel se ifall du inte får tillräckligt med trafik via bilder eller video.
  • Upptäck områden som har särskilt stor potential att växa framöver.

Rank trackern är kraftfull, men vi upplever inte att det är här Searchmetrics egentliga styrka ligger. Det finns flera specialiserade rank trackers som har fler funktioner. Istället är det programsvitens funktion för att skapa content som är överlägsen.

Content: Kraftfullt verktyg för att skapa content

Searchmetrics program Research Cloud (som går att köpa separat) innehåller vissa verktyg för att identifiera content-idéer. Ange en domän eller ett nyckelord så spottar Research Cloud ut en massa data som kan fungera som inspiration. Du får se sökhistorik på sökordsnivå eller per landningssida (URL).

Det finns en slags "intersect"-funktion för att jämföra content mellan olika domäner. Du får till exempel se en graf över hur många nyckelord två sajter har gemensamt och hur många som är unika för respektive sajt.

När du jämför två domäner mot varandra kan du även få se en bild över hur innehållet på respektive domän presterar på ett antal aspekter. Du får via en graf snabbt en överblick över hur många nyckelord respektive sajt rankar på, värdet på den trafik som sajten lyckas få, om trafiken kommer från mobilenheter eller desktop och så vidare.

Om du vill använda Searchmetrics för att skapa bra content på allvar klarar du dig dock inte med endast Research Cloud. Då behöver du hela sviten där även programmet Content Experience ingår.

Med Content Experience kan du bland annat:

  • Hitta ämnen att skapa content kring som förmår engagera din målgrupp.
  • Content gap-analys för att få förslag på content som du missat.
  • Bedöma kvaliteten på content och testa mot plagiat.
  • Få feedback på hur kvaliteten på ditt content förhåller sig till det innehåll som rankar bäst i sökmotorerna.
  • Följa utvecklingen för ditt publicerade content för att bedöma när det är dags att uppdatera det.

Särskilt intressant är Searchmetrics funktion för att analysera dina texter. Här kan du klistra in din text och få en snabb överblick över hur väl du använt vissa nyckelord. Finessen är att du själv inte behöver ange nyckelorden utan dessa hämtar Searchmetrics från sin databas. Med hjälp av Searchmetrics kan du skapa semantiskt relevant innehåll som har en högre chans att ranka i sökmotorerna.

Länkbygge: Bygg en naturlig länkprofil

Med Searchmetrics kan du analysera länkar som pekar mot din webbplats och bedöma deras styrka. Här får du en snabb överblick över alla länkar, typ av länk (text, bild, formulär, javascript o.s.v.), ursprungsland, follow-nofollow, och ankartext.

Du får även en snabb överblick över länkprofilen. Målet för de flesta webbplatser är att bygga upp en naturlig länkprofil. Med Searchmetrics kan du via diagram snabbt se ifall länkarna till din sajt till exempel bara kommer från svaga sajter eller endast från starka sajter. De flesta webbplatsutvecklare brukar föredra en blandning i länkstyrka. Här kan Searchmetrics ge en hint om vad du bör fokusera på.

En bra funktion är möjligheten att även analysera utåtgående länkar från din webbplats. Det är användbart för att identifiera länkar som eventuellt leder till spammiga sidor, vilket kan försämra rankingen och kvaliteten för din webbplats.

Du jämför lätt sajtens länkprofil med dina konkurrenters webbplatser. Följ utvecklingen och få information om nya länkar och vilka länkar som du eventuellt förlorat.

Site audit: Automatiska uppdateringar

Searchmetrics har en inbyggd site audit-funktion. Programmet lägger in regelbundna checkar för din webbplats för att identifiera problem i tid. Searchmetrics undersöker hur väl sökmotorerna kan navigera sajten. Stöd finns även för JavaScript-baserade webbplatser.

Du kan lätt få en SWOT-analys av hela webbplatsen där du ser dess styrkor och svagheter. Det är ett pedagogiskt sätt att snabbt få en uppfattning om hur du kan förbättra din webbplats.

Searchmetrics skapar en lista med förslag på åtgärder. Programmet bedömer prioriteringsordning för de olika felen eller varningarna. Det gör att du kan börja med de mest akuta felen innan du går ner på detaljnivå. Till exempel tar Searchmetrics hänsyn till de olika sidornas ranking för att du ska kunna bedöma hur bråttom det är att åtgärda felet.

Extra funktioner: Analysera annonser vs SEO

Det finns ett antal extrafunktioner i Searchmetrics som är användbara för dig som jobbar med digital marknadsföring. Om du jobbar med både annonsering och SEO undrar du säkert över hur mycket resurser du ska lägga på var och en av dessa två former av marknadsföring. Med Searchmetrics kan du se hur effektiva dina PPC-kampanjer är jämfört med din sökmotoroptimering. Underlaget kan du använda för att bedöma när det är mest optimalt att använda annonsering och när det blir mer lönsamt att lägga pengarna på SEO istället.

Stöd för SEO-agenturer: White label ingår

Searchmetrics har stöd för white label-rapportering. Om du köper Searchmetrics Suite finns dessutom stöd för obegränsat antal användare. Programmet har även ett API som du kan använda för att utveckla egna lösningar.

Sammanfattning

Searchmetrics är ett mycket seriöst SEO-verktyg. Det en programsvit med verktyg för digital marknadsföring som förutom SEO även har stöd för SEM och PPC.

Vid sidan av mycket avancerade verktyg erbjuder Searchmetrics konsultverksamhet inom SEO och strategiutveckling. Dessutom erbjuder företaget content marketing-tjänster.

Searchmetrics har med andra ord ett helhetserbjudande för dig som vill ta ditt företags digitala marknadsföring till nästa nivå. Vi skulle vilja säga att Searchmetrics intar en plats mellan den mängd av enskilda SEO-verktyg som finns på marknaden och de olika SEO-agenturer och firmor som jobbar med digital marknadsföring. Med Searchmetrics är tanken att du själv kan hålla i trådarna men du kan få hjälp av proffs ifall du vill.

En kund säger att Searchmetrics slår både Moz och SEMRush på fingrarna. Det är alltså en kraftfull programsvit vi talar om. Vår bedömning är att Searchmetrics program för att skapa content av hög kvalitet är dess stora styrka. Det är inte så tokigt eftersom relevant content blir allt viktigare för dagens SEO.

Kundlistan innehåller bland annat Ebay, Siemens, Volkswagen, Yahoo och Zalando. Kanske är stora bolag med ett eget team för digital marknadsföring också målgruppen. Det hindrar inte dig som jobbar självständigt med SEO att dra nytta av alla fördelarna i Searchmetrics.