Vad är On-Page SEO?

On-page SEO handlar om den sökmotoroptimering som du kan göra direkt på webbplatsen. Hit hör bland annat att skriva bra innehåll, rubriksättning, internlänkning, URL-struktur och att se till så att webbplatsen laddas snabbt.

Därför är on-page SEO viktig

On-page SEO är det första du bör göra för att få bättre ranking i Google och andra sökmotorer. En mycket stor andel av de rankingsignaler som sökmotorerna använder sig av har att göra med webbplatsens innehåll och tekniska egenskaper.

Det är alltså inte särskilt effektivt att bygga länkar till en webbplats som inte har optimerats genom on-page SEO. Dessutom är det ofta mycket lättare att åtgärda sådant som finns på själva sajten än att jobba på dess rykte genom off-page SEO.

Vanliga sätt att jobba med on-page SEO

Det finns mängder med sätt att optimera en webbsida genom on-page SEO. Många SEO-verktyg låter dig göra en så kallad website audit. Det är en genomgång av hela webbsidans struktur och innehåll med förslag på förbättringar.

Det finns mängder med sätt att optimera en webbsida genom on-page SEO. Många SEO-verktyg låter dig göra en så kallad website audit. Det är en genomgång av hela webbsidans struktur och innehåll med förslag på förbättringar.

Här är en lista med några av de vanligaste sakerna att titta på när du gör on-page SEO:

1. Använd nyckelord

En gång i tiden betydde nyckelord nästan allt för om en sida skulle ranka eller inte. Nyckelord är fortfarande viktiga men på ett lite annorlunda sätt än förr. Sökmotorerna behöver se tecken på att innehållet på sidan är relevant. Alltså behöver du använda nyckelord, men inte för mycket.

Gör keyword research med ett SEO-program för att få reda på vad folk söker efter. Använd sedan flera relevanta nyckelord på sidan. Det handlar inte längre om att komma upp i en viss procent. Skriv naturligt och använd synonymer så brukar det bli bra. Använder du ett nyckelord för ofta så att det inte längre känns naturligt kan det få motsatt effekt på rankingen.

Ett tips är att använda några av de viktigaste nyckelorden högt upp på sidan, säg bland de första 100 orden.

Vilken nyckelordsfrekvens är bäst? Det finns inget svar på den frågan. Tumregeln är att nyckelorden inte får förekomma så ofta att texten kännas onaturlig.

2. Rubriker och underrubriker är viktiga

En välskriven text på en hemsida består inte bara av brödtext utan har även en rubrik och underrubriker. Rubriken kallas för H1 och därefter går det att lägga in underrubriker i olika nivåer: H2, H3, H4 och så vidare. Genom att åtminstone använda sig av H2, men gärna även H3 skapar du en struktur för innehållet som gör det lättare för både användare och sökmotorer att hitta rätt. Det främjar rankingen.

Använd det viktigaste nyckelordet i H1 och se till att några av de nyckelord eller fraser du vill ranka på finns med i de olika underrubrikerna. Se bara upp så att det inte blir för många upprepningar av samma nyckelord!

3. Skapa värdefullt innehåll

Ställ dig frågan – är informationen på hemsidan värdefull för besökarna? Skriv hellre lite för långt än för kort. Så länge som du tillför något nytt och relevant i varje stycke skapar du mervärde för besökarna. Det leder till att de stannar längre på sajten och att färre återvänder till Googles sökresultat för att hitta andra svar på sin fråga. Detta leder i sin tur till en bättre ranking.

4. Ha endast unika texter

Kontrollera att allt som finns på sajten är unikt innehåll. Google är hård mot sajter som har kopierat innehåll. Det går att undersöka om hemsidans texter är unika genom verktyg som exempelvis Copyscape.

5. Logisk URL-struktur

Om du googlar på valfri sökfras och tittar på resultaten ser du att Google visar URL-sökvägen för varje sida. Användarna ser alltså sidans URL innan de eventuellt klickar sig vidare till din sajt.

Därför vill du inte att URL:en ska se ut så här:
www.example.com/kategori142b/Blogg-399100-2928190.asp

Utan snarare något i den här stilen:
www.example.com/blogg/borja-blogga

Använd gärna ett viktigt nyckelord i URL:en och håll den ganska kort.

6. Skriv meta description

Meta description är en av de få meta-taggar som sökmotorerna fortfarande använder sig av. Det du skriver i meta description visas ibland som förhandsvisningstext i resultaten i sökmotorn. Med en välskriven meta description ökar du chansen att få en hög klickfrekvens (CTR – click through rate).

7. Internlänkning

Det finns två typer av länkar på en sajt: externa länkar och interna länkar. De externa länkarna leder till andra webbsidor på nätet. De interna länkarna pekar mot relevant innehåll på den egna sajten.

Genom att regelbundet använda länkar internt på webbplatsen ökar du chanserna att sökmotorerna förstår innehållet. Dessutom gör interna länkar att länkjuicen sprids jämnare över sajten.

8. Förbättra laddningstiden

Alla hatar hemsidor som laddar långsamt. Faktum är att de flesta inte orkar vänta mer än någon sekund innan de tröttnar. Detta har Google tagit fasta på och premierar hemsidor som laddar snabbt.

Det finns många sätt att få sidan att ladda snabbare. Några exempel:

  • Använd ett snabbare webbhotell eller rent av egen server / VPS.
  • Använd ett cache-plugin.
  • Optimera bilderna så att de tar mindre plats.
  • Använd CDN.

9. Länka till andra sidor

Många gör misstaget att endast fokusera på vilka länkar som hemsidan får (genom off-page SEO). Enligt en studie är det även viktigt att länka ut till relevanta källor. Det gör nämligen att Google och andra sökmotorer förstår i vilket sammanhang din webbsajt ska sättas.

10. Kolla webbplatskartan

Alla webbsajter bör ha en aktuell webbplatskarta. Den hjälper Google och andra sökmotorer att hitta rätt. Sökmotorerna är inte bundna till att följa din webbplatskarta men om de har svårt att tolka innehållet är den till hjälp. Det kan öka dina chanser att ranka bra.

Om du använder WordPress eller ett annat CMS finns det bra plugin för att automatiskt skapa och uppdatera webbplatskartan.

11. Testa för mobil version

Sist men inte minst är det numera utomordentligt viktigt att webbsajten är mobilanpassad. Google premierar sajter som är lättnavigerade även på mobil. Att ha en webbsida som fungerar bra på mobil ska inte längre ses som en bonus, utan som ett måste. Det påverkar rankingen mycket.