Rank tracking: hittar själv konkurrerande webbplatser
Rank tracking-funktionen i SEMrush kallas för position tracking. Den gör det möjligt att följa olika nyckelord för en eller flera domäner, subdomäner eller specifika underkataloger. Databasen uppdateras dagligen.
I denna del av SEMrush får du lätt en överblick över vilken ranking de olika nyckelorden för en viss sajt har. Här ser du hur många som ligger i topp 3, topp 10 , topp 20 och topp 100 i Google. En graf illustrerar tydligt hur nyckelorden fördelas mellan dessa placeringar.
Här ser du också vilka dina starkaste nyckelord är och från vilka Googlesökningar du får mest trafik.
Det är lätt att se hur sajtens totala ranking förändrats över tid. I denna avdelning ser du webbplatsens synlighet, den genomsnittliga positionen och mängden trafik som sajten beräknas få.
Det går även att filtrera för att se den historiska utvecklingen för enskilda nyckelord. Möjligtvis hade vi önskat oss en bild också med en överblick över hur samtliga nyckelord utvecklats över tid.
En smart funktion är "Competitors Discover". Den gör det möjligt att med ett klick visa alla konkurrerande webbsidor som rankar på de nyckelord du skulle vilja ranka på i serpen. Vi gillade att resultaten från konkurrenterna visas som en x-y-graf. I x-led ser vi mängden nyckelord som konkurrenterna rankar på. I y-led visas konkurrenternas genomsnittliga position.
En annan bra funktion är möjligheten att gruppera nyckelord. Vissa webbplatser rankar på tusentals nyckelord och då blir det rätt fort rörigt och svårt att se mönster. Detta löser SEMrush på ett fint sätt genom att låta dig gruppera nyckelorden.
SEMrush rank tracking-funktion är kraftfull. Samtidigt finns det vissa specialiserade rank tracking-verktyg på marknaden med vilka man lättare kan få en snabb överblick över resultaten.
Content: flera verktyg som inspirerar
En av SEMrushs största styrkor är hur programmet hittar nya nyckelord som man kan skapa webbplats-content kring. Knappa in vilket nyckelord som helst i "Keyword Overview" så får du en snabb insikt i sökvolymen, trenden för sökordet och olika kombinationer. Här får du även insikt i hur många annonser som funnits för nyckelordet det senaste året.
SEMrush visar ännu fler förslag på nyckelord i funktionen "Keyword Magic Tool". Det är ett perfekt sätt att hitta lite smalare nyckelord där det kan vara lättare att ranka genom att konkurrensen är mindre. Här går det även att se förslag på fraser i stil med "Hur fungerar…".
Har du en lista med nyckelord och inte riktigt vet var du ska börja? I SEMrush finns en funktion där du kan klistra in dina nyckelord. Programmet visar därefter hur svårt det är att ranka på de olika nyckelorden och vilken sökvolym de har.
Vår favoritfunktion för nyckelordsanalys i SEMrush är ändå "Keyword Gap". Ange 1 till 5 olika hemsidor. SEMrush plockar därefter fram de starkaste gemensamma nyckelorden för dessa sajter. Du ser bland annat varje sajts position i serpen, sökvolym, trend och sökordssvårighet. Denna funktion är utmärkt för att råda bot på idétorka. Du får snabbt ett uppslag med sökord att börja skriva artiklar kring. En begränsning här är dock att man inte kan lägga till egna nyckelord till listan.
För content finns även funktionen "Topic Research". Skriv in ett nyckelord så trollar SEMrush fram mängder med uppslag och vinklar som du kan skriva om. Här får du även veta hur tuff konkurrensen är i serpen för de olika ämnena. Funktionen är användbar, även om det inte är alla tips som är bra.
En annan praktisk funktion är "SEO Writing Assistant". Där kan du klistra in en text och ange vilka dina önskade nyckelord är. SEMrush ger dig därefter tips på hur du kan förbättra texten och vilka nyckelord du kan lägga till. Du får även tips på hur du kan förbättra läsbarheten.
Länkbygge: se hur konkurrenterna byggt sina länkar
SEMrush har kraftfulla verktyg för länkbygge. Först och främst finns det en analysfunktion som du kan använda för att samla in information om inkommande länkar för vilken URL som helst.
Funktionen kan användas för att se hur den egna sajtens länkprofil ser ut. Ännu mer intressant är kanske att ta en titt på konkurrenternas länkprofiler och se om man kan identifiera möjligheter för länkbygge till den egna webbplatsen.
I SEMrush ser du hur starka länkarna är, varifrån de kommer och vilka ankartexter som använts. Det går dessutom att jämföra olika konkurrenters länkprofiler med varandra.
Vidare låter SEMrush dig se om länkarna kommer från text, bilder, formulär och så vidare. Det går även att se de refererande webbplatsernas geografiska position och det totala antalet länkar.
Genom att koppla samman SEMrush med Google Search Console kan du rensa upp bland "giftiga" (toxic) länkar om du vill. Det är bra om din sida fått länkar från spammiga sajter eller om någon kört black-hat SEO tidigare som du vill rensa upp.
Site audit: ett komplett verktyg
SEMrush innehåller funktioner för att testa över 130 olika aspekter av din webbplats tekniska SEO. Den innefattar i princip alla verktyg man kan önska sig för att kunna göra en djuplodande kontroll av de tekniska aspekter som kan påverka sajtens ranking.
Här kontrolleras exempelvis:
- Tillgängligheten för sökmotorerna
- SSL-certifikat
- Hastighet
- Interna länkar och hur de fördelar sig över sajten
- Länkdjup
- Fel och varningar
Avdelningen om fel och varningar är mycket detaljerad. Här pekar SEMrush ut exakt vilka aspekter av webbsajten som kan orsaka problem. Det kan röra sig om duplicerat innehåll, för korta texter, ogiltiga länkar, 404-sidor, fel i robots.txt, meta-beskrivningar och mycket mer.
Vi uppskattade att det går att se den historiska utvecklingen. Allteftersom du gör framsteg med din webbsajt visas det i ett diagram. Här kan du även analysera utvecklingen för de olika aspekterna på detaljnivå, något som lär vara särskilt användbart för stora webbplatser.
Om du använder SEMrush för din tekniska SEO finns det knappast någon anledning att ta hjälp av ytterligare verktyg.
Extra funktioner: analys av annonser och sociala media
Med SEMrush kan du lätt spionera på dina konkurrenters annonskampanjer. Få insikt i vilka nyckelord de använder, hur mycket pengar de lägger på annonser och hur mycket trafik de får genom sina annonser.
Du kan se hur annonseringen förändras över året. Du kan till exempel få svar på frågor som:
- Är det bäst att köra kampanjen innan sommaren eller mitt i sommaren?
- Hur stor budget bör jag ha för denna typ av annonser?
- Hur mycket trafik kan jag förvänta mig?
- Hur ska jag utforma annonsen?
Dessa annonsfunktioner i SEMrush spar mycket tid och pengar. Du kan lära dig direkt av dina konkurrenter.
SEMrush har även stöd för analys av sociala media. Programmet visar bland annat:
- Engagemang
- Följare
- Populära teman
- Trender i sociala media
- Trender hos konkurrenterna
- Omnämningar
Stöd för SEO-agenturer: endast i de dyrare paketen
Innehållet på SEMrush organiseras i projekt där varje projekt är en webbplats. Den billigaste betalversionen har stöd för 5 projekt. Nästa nivå har stöd för 50 projekt, vilket lär passa många mindre SEO-agenturer. Den högsta nivån rymmer hela 200 projekt.
För varje projekt kan du skapa anpassade rapporter så att du kan visa för dina kunder hur sajten utvecklas. Rapporterna bygger på "dra och släpp" så att du snabbt kan skapa en rapport med det utseende du önskar. Om du har det största paketet (Business) blir rapporterna som "white label" så att du kan utforma dem exakt som du vill åt dina klienter.
Sammanfattning
Det märks på flera sätt att SEMrush är ett SEO-verktyg för proffs. Det är ett mycket komplett verktyg som sköter allt från att följa rankingen och ge idéer till nytt innehåll till att bygga länkar och teknisk onsite-SEO.
Att det är ett proffsverktyg märks inte mins på priset. Det minsta paketet kostar nästan 100 USD per månad. För ett företag som lägger tung vikt vid content och SEO är det ändå prisvärt. För mindre utvecklare, nybörjare och nystartade affiliateprojekt kan det dock kännas lite dyrt. En sak är i alla fall säker: det är dyrt av en anledning. Testa gratisversionen så förstår du vad vi menar!