Rank tracking: visar även det ekonomiska värdet
En central del i SEOprofiler är deras rank tracker. Varje dag undersöker SEOprofiler rankingen på upp till mellan 1 500 och 30 000 nyckelord eller sökfraser beroende på vilket programpaket du valt.
Två-tre sökmotorer kontrolleras, beroende på hur man räknar. Här görs nämligen en separat koll av Google och Google Mobile. Det är bra eftersom rankingen kan skilja sig åt beroende på om användaren använder desktop eller mobil. Dessutom finns Bing med.
Till skillnad från många konkurrenter räknar inte SEOprofiler ett och samma sökord hos Google, Google Mobile och Bing som tre separata sökord. Det gör att du i själva verket kan följa fler sökord än med många andra program i samma prisklass.
SEOprofiler skapar något som de kallar för Visibility Score, ett sätt att följa hur hela webbplatsen klarar sig i rankingen över tid. I denna graf ser du även hur rankingen i de olika sökmotorerna förhåller sig mot varandra.
Det går även att skapa egna sammansatta Visibility Score genom att gruppera sökord. Om du till exempel följer rankingen för ett företag som säljer sportutrustning kan du lägga in en grupp som heter "träningsmaskiner" och en som heter "kosttillskott".
Givetvis går det även att analysera rankingen för enskilda nyckelord och fraser. I den vyn ser du hur trafiken fördelar sig för ett givet nyckelord mellan olika sidor på webbplatsen. Här ser du även hur nyckelordets ranking utvecklats över tid i de olika sökmotorerna.
När du lägger in en webbplats i SEOprofiler kontrollerar programmet vilka sökord som den redan rankar på. Det gör att du slipper gissa och prova dig fram utan kan se från första början vilka nyckelord som redan ligger bra till och som du kan fokusera på att förbättra rankingen för.
Bland resultaten visas:
- Nyckelord eller fras
- Sökmotor och sökmotorns land (alla platser som Google stöder)
- Antal sökningar i sökmotorn
- Beräknat antal besökare till webbplatsen
- CPC i Googles AdWords
- Beräknat värde av nyckelordet om du skulle ha köpt annonser istället för att ranka i serpen
Sökmotorer har olika former av ranking för sökord, t.ex. featured snippet, sitelinks, AMP, bilder, video och så vidare. SEOprofiler räknar antalet nyckelord och sidor som rankar enligt de olika sätten.
En rolig funktion i SEOprofiler är att du kan följa rankingen även för företag som saknar webbplats men som är registrerade i Google My Business.
En annan bra funktion är möjligheten att se vilka sökord som det vore särskilt intressant att fokusera på. Sökord med stor sökvolym och som ligger på andra resultatsidan i sökmotorn kan ses som lågt hängande frukt. Det krävs kanske inte så mycket engagemang från din sida för att få upp dem till första sidan. På samma sätt kan det vara kul att veta vilka sökord som rankar i topp tre så att du kan slåss om en första placering. Detta är SEOprofiler bra på.
Content: lätt att hitta bra ämnen
Nästa steg är att göra keyword research för att kunna skapa nytt content på webbplatsen så att den kan ranka bättre.
I SEOprofiler finns ett kraftfullt verktyg för nyckelordsanalys. Databasen innehåller över 249 miljoner nyckelord, även på svenska. Totalt stöds 72 språk.
SEOprofilers nyckelordsanalys fungerar på ungefär samma sätt som många andra verktyg. Du anger ett eller flera nyckelord, sökmotor och land, och därefter listar programmet statistik för dessa och liknande nyckelord.
Resultaten visar:
- Förslag på nyckelord / fraser
- Genomsnittligt antal sökningar per månad
- Trend för antalet sökningar
- CPC
- Hur hård konkurrensen är
- "Opportunity", en egen skala från 0 till 100 som visar potentialen med varje nyckelord (bra!)
En trevlig funktion med SEOprofiler är att du kan spionera på dina konkurrenters sökord som de använder i sin marknadsföring på Google Ads. Med detta verktyg kan du se vilka av konkurrentens nyckelord som ger bäst resultat.
Det går även att se vilka nyckelord som konkurrenterna rankar på i de organiska sökresultaten. Det är en ovärderlig källa för inspiration när du själv ska skapa content till din webbplats. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt utan kan plocka ämnen som konkurrenterna skrivit om och själv skriva något som är bättre än det konkurrenterna har.
Med nyckelordsanalysen i SEOprofiler kan du även skapa listor med nyckelord som du vill fokusera på. Här kan du få förslag på variationer och long tail-varianter på nyckelorden. Använd dessa kombinationer i din copy eller content så ökar du chanserna att sökmotorerna kommer att uppleva texten som relevant.
Länkbygge: allt på ett ställe
SEOprofiler kan användas för att analysera länkar till webbplatsen och hitta nya möjligheter för länkbygge.
I SEOprofilers link manager kan du hålla koll på alla dina leads i länkbygget. Här ser du domänstyrkan, kontaktinformation och dessutom kan du ange hur förhandlingarna går så att du lätt kan fokusera på de sajter som är heta leads.
En smart funktion är att du kan hålla koll på vilka sajter som fortfarande länkar till din webbplats efter det att du fått en länk.
SEOprofiler inser att kvalitet är viktigare än kvantitet när du bygger länkar. Därför visar programmet hur starka de olika länkarna är. Man har utvecklat ett eget mått på länkstyrka som kallas för LIS. Dessutom tar SEOprofiler hänsyn till vilket ämnesområde sajterna handlar om.
Enligt samma logik erbjuder programmet dig möjlighet att hitta dåliga länkar till din webbplats så att du kan be sajternas webbmaster att plocka bort dem. I programmet finns ett mått på vilken risk en länk från en viss webbsajt utgör.
Det finns även en lista med över 800 handplockade sajter som brukar fungera bra i länkbygge. Det finns inga garantier att dessa accepterar ett samarbete, men chanserna kan vara större.
Ett annat praktiskt redskap är möjligheten att fokusera på lokalt länkbygge, vilket är bra om du har en webbsajt med stor lokal betydelse, till exempel en sajt för en affär.
Site audit: automatiska varningar
En webbplats med många fel, till exempel saknade sidor (404-fel), tomma titlar, duplicerade titlar och meta taggar, långsamma laddningstider och många omdirigeringar skadar rankingen. Dessutom påverkar det användarupplevelsen negativt. SEOprofiler tar tag i dessa tekniska aspekter av SEO och varnar dig om det finns några fel.
Felen grupperas i tre nivåer beroende på hur allvarliga de är. Rött står för kritiska fel, orange för varningar och blått är information om fel som inte är så brådskande och som du kan åtgärda någon gång då du har tid. Med SEOprofilers website audit-funktion kan du dessutom få varningar om duplicerat innehåll. SEOprofiler kan även analysera serverns säkerhetsinställningar.
En annan funktion är möjligheten att se hur webbplatsen ser ut på olika enheter, till exempel mobil och surfplatta.
En funktion som vi uppskattade är möjligheten att få detaljerad vägledning i vad du kan göra för att en särskild sida ska kunna ranka högt i Google. Ange URL, nyckelord som du vill ranka på, land och språk. Därefter får du se ett betyg för sidan från 0 till 100 tillsammans med tips på vad du kan ändra. Det handlar om mycket konkreta tips, till exempel att försöka få en annan ankartext på länkarna till sajten, öka användningen av nyckelordet i texten, H2-or m.m.
En av Googles alla rankingfaktorer är läsbarhet. Detta är något som SEOprofiler känner till och erbjuder därför ett verktyg för att testa läsbarheten på webbsajten enligt två test: Flesch Reading Easy och Flesch-Kincaid Grade-Level.
Extra funktioner: ping-tjänst
Utöver de nämnda funktionera i SEOprofiler finns det en finess som är mycket användbar för alla som driver en eller flera webbplatser: uptime monitoring. Det är en automatiskt ping-tjänst som kontrollerar om dina webbplatser är uppe. Webbplatserna pingas med 1-minutsintervall. Dessutom visas responstiden för varje webbsajt. Om någon av sajterna ligger nere får du ett meddelande. Genom att SEOprofiler har denna funktion slipper du betala extra för uptime monitoring
Stöd för SEO-agenturer: många användare
I alla utom det billigaste paketet av SEOprofiler finns stöd för flera användare. Det dyraste paketet har stöd för obegränsat antal användare, vilket gör att även stora SEO-agenturer kan använda denna programvara med en enda licens.
White label-rapporter, även som PDF, är möjliga i alla paket utom det billigaste.
Sammanfattning
SEOprofiler är ett mycket avancerat program som innehåller det mesta man behöver när man jobbar med SEO och digital marketing. Det kan i mångt och mycket ses som ett alternativ till exempelvis Ahrefs, men till ett lägre pris.
Något negativt? Den främsta nackdelen är att SEOprofilers metod att analysera domänstyrka är mindre beprövad och analyserad än de större verktygens. Alla som jobbar med SEO känner till exempel till Ahrefs UR och DR eller Majestics Trust Flow. SEOprofilers mått på domänstyrka som heter LIS fungerar säkert bra, men det kan vara svårare att bevisa.
Det finns inte heller något stöd för att analysera sociala media som till exempel Facebook och Twitter. Vidare finns det inte något stöd för att analysera YouTube, en informationskanal som i många avseenden är minst lika viktig som Google.
Allt som allt tycker vi ändå att SEOprofiler är ett mycket kompetent program som passar dig som är ute efter en allt-i-ett-lösning för SEO men gärna håller månadskostnaden under 1 000 kronor.